4 Kwadraty [ang. 4 Square], to gra bazująca na podstawach gry w zośkę, czyli podbijaniu. Wymaga od zawodników nie tylko umiejętności poruszania się po boisku i dobrego odbijania zośki, ale przede wszystkim umiejętności negocjacji i podejmowania strategicznych decyzji. Okazuje się, że zgrana grupa przeciwników może pokonać nawet największego wyjadacza, jeśli tylko działają wspólnie, nie łamiąc podstawowych zasad gry. Dzięki możliwości rozstrzygania sporów poprzez negocjacje i głosowanie, gra uwalnie duże emocje i konkretną dawkę śmiechu i przyjemności.

film szkoleniowy z zagranicznych warsztatów zośkowych wyjaśniający reguły gry (w j. angielskim)

Pole do gry

Narysuj kwadrat o boku 3,5 metra i podziel go na cztery równe części, linie powinny być widoczne – najlepiej gdy są grubości 2-4 cm. Pola trzeba ponumerować według wskazówek zegara, pole pierwsze jest miejscem przez które wchodzi się do kwadratu lub rozpoczyna nową turę po zbiciu. Pole czwarte jest polem serwującym.

Ogólne zasady

Na każdym polu gra jedna osoba, serwujący (pole 4) rozpoczyna każdą turę rzucając z ręki footbaga (serwując) do jednego z graczy, który kontynuuje grę odbijając zośkę dopóki nie spadnie na ziemię, powodując OUT. Osoba wyautowana przechodzi na pole nr 1, osoby usytuowane na niższych polach niż ona przechodzą o pole wyżej.

Np. jeżeli gracz z pola 3 zostanie zbity to przechodzi na pole pierwsze, gracz z pierwszego przechodzi na drugie, a gracz z pola drugiego przechodzi na pole trzecie. Serwujący zostaje na swoim miejscu.

Kiedy gracie w więcej osób niż cztery to pierwszy oczekujący wchodzi na pole nr 1 a wyautowany staje na końcu kolejki oczekujących.

Celem gry serwującego jest zdobywanie punktów, a pozostali gracze starają się dostać na pole czwarte poprzez zbicie serwującego. Serwujacy dostaje punkt za każdą zbitą (OUT) osobę do momentu kiedy sam nie zostanie zbity. Po wyautowaniu serwujący zatrzymuje uzyskane punkty do następnych rozgrywek, sumuje je, aż nie uzyska liczby kończącej całą grę i nie wygra!

Grać można do każdej ilości punktów, zazwyczaj do 11, 15 lub 21.

Złote zasady (podstawowe)

Najważniejszą zasadą w 4 Kwadratach jest to, że wszystkie niejasności są rozwiązywane głosowaniem. Nawet kiedy gracz jest całkowicie niewinny a cała reszta głosuje przeciw niemu, to bezdyskusyjnie głosowanie decyduje kto ma rację (kto zostaje wyautowany). Na początku każdej gry ustalane są zasady jakie będą używane podczas gry.(Podstawowe zasady są poniżej):

  • gracz zostaje zbity (OUT), gdy kopnie zośkę poza kwadrat lub gdy spadnie na linię
  • gracz zostaje zbity (OUT), gdy jego przebicie zostało uznane za zbyt niskie (TOO LOW) lub ścinę (SPIKE)
  • każdy kto dotknie stopą pola innego gracza zostaje zbity (OUT)
  • każdy kto dotknie/kopnie innego gracza na jego polu zostaje zbity (OUT)
  • gdy wystąpi nieporozumienie, głosowanie wyznacza kto zostaje zbity (OUT)
  • Na początku każdej rundy, przed serwem, serwujący może zaproponować jedną nową zasadę obowiązujacą w grze. Głosowanie decyduje, jeżeli gracze zaakceptują nową zasadę staje się ona regułą w tej grze. Nowe zasady mogą być anulowane przez kolejne głosowanie.
  • PROPOZYCJE NIE MOGĄ ŁAMAĆ ZŁOTYCH REGUŁ.

Głosowanie

  • Serwujący posiada 2 głosy, reszta po jednym
  • Jeżeli gracz opuści ,odmówi głosowania zostaje wyautowany
  • Kiedy gracz raz ogłosi swoją decyzję, nie może jej już zmienić
  • Najprostszym głosowaniem o zbicie jest pokazanie palcem osobę i wypowiedzenie „jesteś zbity” (you’re OUT).
  • Podczas sprzeczki między dwoma graczami o OUT, może decydować ponowny serw i potyczka kto ma rację między nimi. Osoba na polu wyższym serwuje. Osoba, która przegra pojedynek zostaje zbita

Podstawowe zasady gry

Proponujemy zacząć z tymi zasadami, zanim poczujecie ducha tej gry. Zasady te mogą zostać zmienione podczas gry poprzez propozycje serwującego:

  • kiedy serwujący zaczyna i kończy rundę dostaje punkt;
  • gracz, który uzyska pierwszy 15 punktów, wygrywa;
  • serwujący musi głośno powiedzieć ile ma punktów, przed każdym nowym serwem;
  • serw musi zostać wyrzucony prosto do osoby, dla której jest przeznaczony, zośka musi lecieć lotem wznoszącym się i być prosta do odebrania;
  • nie ma ograniczenia ilości odbić;
  • jeżeli zośka dotknie ręki powyżej ramion gracz zostaje wyautowany;
  • gracz może dotknąć zośkę nogą na nie swoim polu dopóki nie dotknie innego gracza;
  • gracze mogą wychodzić poza pola zewnętrzne kwadratu;
  • można łapać zośkę na stopę, robić tzw „sklejenie”;
  • za niskie (TOOLOW) przebicie , gracz musi przebić zośkę tak, aby wleciała na inne pole na wysokości conajmiej kolan odbierającego gracza;
  • ścina (SPIKE) – błąd polegający na kopnięciu zośki, po którym ta nie wnosi się w górę tylko od razu opada na ziemię – kończy się to zbiciem kopiącego (OUT);
  • przebicie nie może zostać wykonane z klejenia, musi być przebicie kopnięciem (kick).

Spike i Too Low (czyli „ścina” i „za nisko”)

Te zasady określają, kiedy można uznać przebicie za niepoprawne.
Jeżeli przebicie zostało wykonane za nisko (poniżej kolana), ale mogło zostać odebrane, wtedy gracz wykonujący je nie powinien zostać zbity. Te zasady zostaja pozostawione do osadzenia graczom, którzy sami decydują, kiedy jest SPIKE lub TOOLOW – robią to poprzez głosowanie.

Kilka propozycji na reguły i rodzaje rozgrywek:

*Reguły 
  • Nie ma/jest zbijania i nabijania
  • Serwujący otrzymuje punkty kiedy podczas rundy każdy z graczy odbije Zośkę.
  • Gracze mogą używać tylko lewej/prawej stopy.
  • Gracze mogą ścinać.
  • TRIPPY serwy są uznawane. Serwujący nie musi rzucać żadnych serwów, a wręcz przeciwnie (pamiętaj, że każdy serw musi być lotem wznoszącym)
  • Bez łapania na stopę, tylko kopanie lub na odwrót
  • Za każdym razem kiedy dotykasz zośki musisz wydać odgłos jakiegoś zwierzęcia, albo zostajesz zbity. Gorąco polecam!!?
  • Kiedy wypowiesz słowo OUT zostajesz wyautowany

Przemyślcie te propozycje, użyjcie swojej wyobraźni!!?.

 *Rozgrywki 

Sędziowie – kiedy jest oczekujących do gry więcej niż trzy osoby możesz grać na sędziowanie. Osoby, które grają nie mają prawa głosu, tylko osoby oczekujące w kolejce na wejście na pola, gdzie każda z nich ma po jednym głosie.

Zapraszamy też na specjalnie utworzoną stronę o 4 kwadratach przez SSF i MANIAC FT na potrzeby projektu 4 SQUARES 4 U!:

www.4s4u.footbag.pl

gdzie znajdziecie więcej informacji o samej grze, jak i o tym jak w swojej okolicy można załatwić kwestię wykonania takich boisk na stałe:)

 

Na koniec dłuższy filmik pokazujący grę na zawodach (Mistrzostwa Austrii):