Footbag Freestyle

Rutyna 2minuty

Rutyna grana do muzyki jest podstawową konkurencją we freestylu na zawodach. Gracz stara się przedstawić swoje umiejętności tworząc show do muzyki, liczy się nie tylko techniczna ale przede wszystkim artystyczna część rutyny, która najmocniej trafia do publiczności.

Sick3

kombinacja trzech trików występujących zaraz po sobie. Zawodnicy prezentują trzy najtrudniejsze triki, które potrafią zrobić. Kombinacja ma doprowadzić publiczność do choroby (sick).

Shred 30sekund

Shred w odróżnieniu do rutyny jest czysto techniczną konkurencją gdzie wynik jest obliczany a nie oceniany. Shred trwa 30sekund i liczą się w nim tylko triki jakimi gracz kontroluje zośkę.

Double freestyle

Jest to rutyna grana przez dwie osoby razem. Zawodnicy grają razem jedną Zośką , wykonują wspólnie układy. Jest to mało jeszcze popularna dyscyplina w Polsce ale zdobywająca coraz to większe grono zwolenników, w dodatku bardzo widowiskowa

Add – komponent, część triku. Add opisuje triki i ich stopień złożoności. Ilość addów w triku jest uzależniona od tego ile elementów zostało użytych od momentu wyrzucenia zośki w powietrze a jej złapania. Ilość Add nie jest prawdziwym wyznacznikiem trudności triku tylko jego złożoności.

Delay (del) klejenie – komponent add, złapanie footbaga, ruch który umożliwia niekończące się utrzymanie (stall) footbaga.

Dexterity (dex) – komponent add, jest to ruch nogą, najczęściej wykonywany w powietrzu. Noga okrąża footbaga nad nim na dwa sposoby, od zewnątrz do wewnątrz (out-in) lub od wewnątrz na zewnątrz (in-out). Podstawowy ruch we freestylu.

Cross-body (xbd) – komponent add. Ruch wykonywany noga za support-leg, tak że noga wykonuje czynność nie po swojej lecz przeciwnej stronie tj. lewa noga po prawej stronie i odwrotnie. Podstawowy ruch cross-body to clipper (inside xbd del).

Body (bod) – komponent add. Ruch wykonywany całym ciałem np.. wyskok, obrót, ducking, diving.

Unusual surface (uns) – komponent add. Ruch robiony inną niż podstawową częścią ciała (inside, outside ,toe , knee , ) np. czubkami palców , piętom , łydką , goleń , kark, czoło.

Paradox-(pdx) – jedna z kategori add. Ruch, który zaczyna się, z clipera a następnie w momencie wykonywania tą samą nogą(seting-leg) dex in-out (z wewnątrz do zewnątrz)dostajemy pdx. W momencie kiedy po cliperze wykonamy in-out dex i następny in-out dex uzyskujemy blurry(steping op pdx component) triki które mogą mieć kategorie paradox: mirage , torque, drifter, whirl, blender, barrage, DLO, reverse motion.
Triki które nie dostają kategorii pdx : butterfly, illusion, reverse drifter, reverse whirl, dyno, motion, eggbeater, barfly lub down double down.

Symposium-(sym) – komponent add. Symposium tak, jak paradox jest dodatkowym opisem ruchu dexterity. W momencie kiedy wykonujesz dex w powietrzu bez podtrzymywania ciała przez support-leg a setting-leg nie dotykała podłoża (wyjątek dla pdx) dodajesz kategorie. Np. symposium mirage, syp whirll . wyjątki z paradoxem (PS-paradoxsymposium) PS mirage, PSwhirl.

Ducking/Diving-(bod) – komponenty add. Oba ruchy zaliczają się do kategorii body, są one łączone z innymi podstawowymi trikami. Ducking jest dodawany w momencie, kiedy Zośka wylatuje po tej samej stronie nad głową, co set i ląduje po tej samej lub przeciwnej stronie ciała. Diving różni się tym, że footbag musi wylecieć po przeciwnej stronie głowy niż był robiony set, najczęściej wraca na tą samą stronę, co set, ale nie musi.

Suport leg – noga, która podtrzymuje, kiedy jedna noga zaczyna trik to druga stoi na ziemi (suport-leg), zawsze jest to ta noga, która nie zaczęła setu.

Setting leg – noga która zaczyna trik (set).

Job’s Nation – podstawowa metoda opisu trików we freestylu wymyślona przez Ben’a Jobs’a w 1995 roku. Polega ona na opisie składników całego ruchu, precyzuje ruch nogami i ciałem i użycie komponentów add.

Drop – upadek Zośki na ziemię.

Kick- kopnięcie footbaga.

Set – początek triku, wykonywany z toe, inside, outside, clipper. może być też częścią newschoolowych trików np. pixi, nuclear.

Rutyna – wykonanie przynajmniej 10 trików połączonych razem w jedną całość. Rutyna na czas jest jedną z podstawowych rozgrywek na zawodach.

Sick3 – jedna z kategori na zawodach, kombinacja połączonych trzech trików występujących zaraz po sobie. Kombo ma doprowadzić publiczność do choroby (sick).

Shred 30sekund – jedna z rozgrywek we freestylu. Jest to rutyna trwająca 30 sekund a jej wynik jest obliczany wzorem: wynik = adds + [(adds/contacts) * uniques] shred 30sekund.

Skróty używane podczas notowania i obliczania:
adds – całkowita wartosc addowa triku,
cont – poczatek kontaktu,inaczej poczatek triku,
uniq – oznaczenie unikalnych, jedynych trików, 3 i więcej addowych;
uniq jest przyznawany w momencie kiedy trik zostanie wykonany po jednej ze stron, uniq nie jest przyznawany do kolejnych powtórzeń triku,
avg – srednia ; avg = adds / cont,
total – calkowity wynik obliczany: total = adds + (avg*uniq),
d – drop, trik jest liczony jako 0add,
l,p – oznaczenie czy trik kończy się na lewej lub prawej nodze.

Drill – kombo używane przede wszystkim do treningu, triki które wchodzą w skład drill’u można powtarzać w nieskończoność np. blur>paradon>blur>paradon

Dominance – (dominacja), podstawowa cecha dotycząca każdego gracza, którą później rozwijamy. Są dwa rodzaje dominacji: BigFoot i Sideway. Gracze są BigFoot gdy palce i cliper tej samej nogi jest bardziej sprawny lewy toe i prawy clip (lewa noga), natomiast gracze Sideways mają bardziej sprawne obie nogi tylko że po jednej stronie ciała np. lewy toe i lewy cliper (prawa noga).

Flipside – nienaturalna strona dla gracza, patrz Dominance. Każdy z nas musi walczyć z naszą drugą słabszą stroną (jak to ładnie brzmi) i wiele trików zaczyna się po jednej a kończy na drugiej stronie np. pdx whirll, ripwalk. Więc walczcie ze swoją flipside, bo ona jest najważniejsza.

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.